close

Geçen sene Türkiye pazarına giren ABD merkezli Best Buy, ilk mağazasını 19 Aralık 2009 tarihinde İzmir’de açmıştı. Bir grup gazeteci ile katıldığım açılış ile ilgili düşüncelerimi bu yazımda sizlerle de paylaşmıştım. İzmir mağazasının ardından Ankara’da da bir mağaza açan firmanın Türkiye macerası pek uzun sürmedi ne yazık ki. Fazla sakin ve efendi bir duruşu olan firma Şubat ayı sonunda yaptığı duyuru ile Türkiye’deki operasyonlarını durdurduğunu açıkladı.


Dünyada üç büyük teknoloji zincirinin (Best Buy, Media Markt ve Electro World) aynı anda bulunduğu tek ülke Türkiye idi. Best Buy ayrılınca bu durum değişti elbet. Ancak Teknosa, Vatan Biglisayar, bimeks gibi yerli rakipleri de düşününce Türkiye’nin tam bir kurtlar sofrası olduğunu söyleyebiliriz.

Elbette böyle bir ortamda bazı stratejik hatalar da yapıldı:

  • Rekabetin çok yoğun olduğu Türkiye gibi bir ülkede  Best Buy gibi sakin bir duruşla sadece işinizi yaparak lider olmanız biraz zor. Agresif ve saldıran reklam ve açılış kampanyaları ve fiyat odaklı satış zihniyeti genelde kısa vadede başarıyı getiriyor (bakınız Media Markt).
  • Ayrıca genelde Geek adı verilen teknoloji tutkunlarının ilgisini çekebilecek ürünler getirmeleri de bir diğer hata olarak karşımıza çıktı. Mesela SlingBox ve Allienware gibi markaların Türkiye’ye gelmesi önemli bir adımdı ve bunu Best Buy sağladı. Ancak bu ürünler sürümü çok olan ve herkesin ilgisini çekebilecek şeyler değildi. Örnek vermek gerekirse performans bilgisayarları üreten Allienware’in 2-3 bin dolardan daha ucuz ürünleri bulunmuyor.
  • O zaman da eleştirilen bir konu ise ilk mağazanın açıldığı şehir İzmir’di. Stratejik olarak ilk mağazanın İzmir’de olması çok mantıklı değil. Çünkü teknoloji dünyasının ve perakende sektörünün kalbi İstanbul’da atıyor. İzmir konum olarak uzak kalıyor ve gelişmelerden anında haberdar olma konusunda uzak bir mesafe.
  • Best Bey basınla ilişkilerini yeterince geliştiremedi. Basının tanıtım ve geniş kitlelere ulaştırma gücünü arkalarına tam olarak alamadılar. Bu yüzden ne mağaza yeri ne de sattıkları ürünlerle ilgili kamuoyunda yeteri bilgi düzeyi oluşmadı.

Yukarıda saydıklarım Best Buy’ın Türkiye macerasının kısa süre sonra ortadan kalkmasına sebep veren etkenlerin başında geliyor. Elbette bunlar benim kişisel yorumlarım. Halen yoğun bir rekabetin devam ettiği teknoloji pazarında fiyat odaklı rekabetin önemli olduğunu belirterek sözlerimi tamamlayayım.

Tags : best buyçetinincelemeinternetözgürözgür çetinteknoloji

1 Yorum

  1. bilişim sektöründe olan biri olarak söyleyebilirim ki ülkemiz gerçekten bir kurtlar sofrası. tutunmak çok zor.

Bir yorum yazın