İşimiz gereği zaman zaman kendi alanımızın dışındaki tanıtımlara da katılıyoruz. Geçtiğimiz Cuma günü yapılan bir tanıtım da tam bu tanıma uyuyordu. Yeni Doblo’nun lansmanı Antalya’daki Adam&Eve otelinde yapıldı. Kalabalık bir gazeteci grubu ile birlikte ben de lansmanda yer aldım.
Otomobillere yabancı sayılmam. Cnet Türkiye’de çalıştığım zaman yaptığım bir Toyota Prius testi bulunuyor (okumak için buraya tıklayabilirsiniz). Son yıllarda otomobiller de teknolojik araçlar haline gelince haliyle benim ilgi alanıma da girmeye başladılar. İleri seviyede iyi bir şöför olduğumu iddia edemem ama 10 yıldır araç kullanıyorum ve az çok bir tecrübe edindim.
Öncelikle şunu belirteyim: Doblo 2000 yılından beri Türkiye yollarında. hafif ticari araç segmenti adı verilen kategoride en çok satan otomobil Doblo. Bugüne kadar 1 milyon adet üretilmiş ve bunun yüzde 80’i ihraç edilmiş. Bir başka deyişle 200 bin Doblo iç pazara sunulmuş. Bu alanda birinci olan Fiat, çıtayı biraz daha yükseltme adına oldukça iyi değişiklikler yapmış. Yapılan düzenlemelere bir göz atalım:
- Yeni Doblo tamamen yeni bir tasarıma sahip. Hatta eski versiyondan o kadar farklı ki önceki versiyon ile ortak kullandığı parça oranı sadece yüzde 3.
- Arka süspansiyon sedan araçlarda olduğu gibi bağımsız hale getirilmiş. Bu da arka koltuktakiler için daha rahat bir yolculuk anlamına geliyor.
- Yakıt tüketimi 100 km’de 4.9 litreye düşürülen yeni nesil 1.3 litre Multijet dizel motor ilk kez yeni Doblo’da kullanıldı.
- 790 litrelik bir bagaj hacmi var ki sınıfının en yüksek değeri bu.
- Yeni donanım özellikleri eklenmiş: ABS ve EBD baz modelde bile standart. Hatta Combi modelinde klima ve MP3 destekli Radyo CD çalar da standart. Donanım seçenekleri arasında ESP, park sensörü, navigasyon cihazı, Hill Holder ve Cruise Control bulunuyor.
- Arka camlar elektrikli ve açılabilir hale getirilmiş.
- 6 ileri vites opsiyon olarak satın alınabiliyor
- USB girişi yardımı ile müzik dosyalarını ses sistemi üzerinden çalabilme imkanı.
Genel yenilikler bunlar. Özellikle hafif ticari araç pazarında bütün otomobillerin iddiası olan ‘otomobil konforlu ticari araç’ iddiasına en yakın olan versiyonun yeni Doblo olduğunu söylemem mümkün. Sürücü koltuğunda yaptığım 20 km’lik bir yolculuk bunu bana kanıtladı. Test ettiğim versiyon Türkiye için özel olarak üretilen Premio idi (1.6 litre dizel multijet motor). Otomatik klimadan, navigasyon sistemine, far yıkamadan, park sensörüne kadar bir dizi yenilik içeren bu modelde Türk kahvesi renk seçeneği de bulunuyor.
TASARIM ve ÖZELLİKLER
Aracın yeni tasarımı önden mini Cooper’ı andırıyor. Büyük farlar gövdeye kadar taşmış. Güçlü ön ızgara, önden bakıldığında araca SUV ya da cip havası veriyor. Arka kapı ile entegre olan ve neredeyse aşağı kadar inen cam kapı arka görüşün mükemmel olmasını sağlıyor. Otomatik arka camlarda gerçekten işe yarıyor ve ayrı bir hava katıyor otomobile. Yeri gelmişken belirteyim: Otomobil İtalya-Torino’daki Fiat merkezinde tasarlandı ve tasarımında iki Türk de görev aldı. Ben yeni tasarımı çok beğendim. Eski versiyon biraz köşeli gibi geliyordu bana. Yeni Doblo ise günümüz tasarım anlayışının çizgilerini taşıyor ve yumuşak hatlara sahip.
Ön camları kapatırken elinizi koyup aşağı doğru iterseniz otomatik olarak geri dönüyor. Bu güzel bir güvenlik sistemi ve artık birçok araçta bu var. Ancak arka camlarda bu sistem bulunmuyor. Gerçi arka camların kapanma sistemini sürücü tarafından kapatabiliyorsunuz ama yine de orada da böyle bir güvenlik olsa güzel olurdu. Test sırasında motorun gücünü de deneme imkanım oldu. 1.6 dizel motorun yeterli olduğunu söyleyebilirim. Ancak daha önce kullandığım dizel araçlarda olduğu gibi ani hızlanma eğrileri benzinli modeller kadar keskin değil dizellerde. Daha ağır hızlanıyor ancak hızını da aldı mı tutmak mümkün değil. Yanlış anlaşılmasın hız hastası biri değilim ve genelde yasal limitleri aşmam. Ancak bazı durumlarda aniden hızlanmak gerektiğinde dizel araçlar biraz ağır kalıyor. Doblo’da da bu durum var.
ESP
İngilizce Elektronik Denge Sistemi cümlesinin baş harflerinden oluşan ESP, aracın dengesini koruyan ve hızlı girilen virajlarda devrilme ve savrulmasını engelleyen bir sistem. Opsiyonel olarak bu sistemi yeni Doblo’da da alabiliyorsunuz. Lansmanda arka koltukta oturarak bu sistemin nasıl çalıştığını gösterdiler. 100 metrelik bir parkurda kısa aralıklarla dizilen kukaların arasından ani hareketlerle slalom şeklinde geçtik. Araç bir sağa bir sola yatarken en ufak bir sorun olmadı. Bu önemli çünkü ticari araçların en büyük sorunlarından biri yüksek araç yüksekliğinin getirdiği virajları alamama durumu. Direksiyonda coşan birçok ticari araç sürücüsü bu tip kazalara sebep oluyor. Bu anlamda ESP sisteminin faydalı olduğunu belirteyim.
SADEDE GELİRSEK
Fiat, yeni Doblo’da çıtayı çok yukarılara taşımış. Otomobilin fiyatı 25 bin 900 TL’den başlıyor (benzinli motor seçeneği). Ticari araçlara otomobil konforu yeni gelmedi ama yeni Doblo’da bu konfor üst seviyelere taşınmış. Geniş bagaj hacmi konforla da birleşince bu tip araçların geleceğinin parlak olduğunu söyleyebiliyorum. Ancak otomobil iddasında olmak büyük bir beklenti oluşturabilir. Her türlü konfora rağmen bu segmentteki araçların otomobil gibi olduğunu söylemek zor. Ama bu iddaya epey yaklaştıkları da bir gerçekb Öte yandan otomobil konforu olduğunu iddia eden bir araçta bence otomatik vites seçeneği de olmalı. Zaten Fiat da bunu ilerleyen dönemde yapacakmış. Basın toplantısında bu bilgi de verildi.
Yeni Doblo, benim açımdan sunduğu donanım seçenekleri ile oldukça cazip hale geliyor. Üstüne şık bir tasarım ve konfor da eklenince pek güzel bir sonuç çıkıyor ortaya. Ticarette de konfor olabileceğinin en güzel kanıtlarından biri bu otomobil olmuş. Rakipleri ile arasını açtığını da söylemek mümkün.